Serwisy społecznościowe – rzeczywistość, która w ciągu ostatnich 10 lat zupełnie zmieniła sposób komunikowania się w relacjach osobistych i kontaktach zawodowych, biznesowych.
Niemal każdy ma już swój profil na co najmniej jednej z platform społecznościowych. Publikujemy i przeglądamy dużo i często. Potrzebujemy już często aplikacji do zarządzania publikowanymi treściami.
Jest z czego wybierać. Myślę, że tak, trzeba wybierać miejsca, w których się pojawiamy, mając na uwadze to, z kim chcemy się kontaktować, do kogo docierać i jaki typ komunikatu sprawdzi się w naszym przypadku, ze względu na nasze umiejętności, czy branżę w której działamy.
Zaczynam zatem przegląd serwisów społecznościowych.
Twitter – portal społecznościowy oferujący usługę mikroblogowania. Tweet to krótka (maksymalnie 140 znaków) wiadomość tekstowa dodawana przez stronę internetową, SMS-em lub przez aplikację mobilną. Ważnym elementem grupowania postów wokół tematu są tzw. hashtagi, czyli wyrazy lub wyrażenia poprzedzone znakiem „#”. Pozwalają dotrzeć do szerszej grupy odbiorców oraz znajdować wiadomości o podobnej tematyce.
Instagram – fotograficzny serwis społecznościowy pozwalający na hostowanie zdjęć, filmów oraz ich udostępnianie na innych platformach społecznościowych. Charakterystyczne jest nadawanie zdjęciom kwadratowego kształtu (znanego z fotografii błyskawicznej firmy Polaroid) w przeciwieństwie do proporcji 4:3 oferowanej przez większość aparatów fotograficznych.
Pinterest („pin” – przypiąć i „interest” – zainteresownia) – serwis społecznościowy do przechowywania i tematycznego porządkowania materiałów wizualnych. Pinterest to tablica, na której użytkownicy mogą przyczepiać – najczęściej – fragmenty przeglądanych stron internetowych. Przypięte materiały można polubić, skopiować na własną tablicę, skomentować.
LinkedIn – międzynarodowy portal społecznościowy wspierający budowanie sieci kontaktów zawodowych, biznesowych. Serwis dostępny jest w kilkunastu językach, od kwietnia 2012 r. również w języku polskim.
GoldenLine – polski serwis społecznościowy przeznaczony do kontaktów biznesowych oraz zawodowych. Jedna z najbardziej popularnych stron w polskim internecie.
Vine – powstała w styczniu 2013 r. darmowa aplikacja mobilna, początkowo dla urządzeń z systemem iOS. Szybko jednak pojawiły się jej odpowiedniki na Androida i Windows Phone.
Vine to serwis społecznościowy (własność Twittera), który umożliwia publikowanie naprawdę krótkich, bo trwających maksymalnie 6 sekund, filmów. Filmy można następnie udostępniać na Twitterze czy Facebooku.
Snapchat – komunikator internetowy, aplikacja dostępna dla Androida oraz iOS, z której korzysta ponad 100 milionów aktywnych użytkowników (głownie młodych ludzi w wieku od 13 do 25 lat), którzy przesyłają miliony filmów i zdjęć dziennie. Najważniejszą cechą komunikatora jest automatyczne kasowanie treści, którymi wymieniają się użytkownicy. Poprzez możliwość publikowania Sories – krótkich filmów lub zbiorów zdjęć, które mogą być udostępniane publicznie lub tylko wybranym osobom, Snapchat staje się niewielkim portalem społecznościowym.
YouTube – serwis internetowy, który od 2005 r. zachęca: „Udostępnij filmy wideo bliskim, znajomym i całemu światu.” Pozwala m. in. na bezpłatne zamieszczanie i odtwarzanie filmów. Użytkownicy mogą prowadzić dyskusje, subskrybować kanały, udostępniać filmy w innych mediach społecznościowych, umieszczać na stronach internetowych.
cdn.