Kalendarz wydarzeń

Przechowywanie i udostępnianie dużych plików i folderów – Google Drive

google_drive_logoWiększość z nas ma założone konto Google. W ramach tego konta można korzystać z usługi Dysk Google.
Na dobry początek otrzymujemy za darmo 15 GB miejsca na przechowywanie różnego typu plików: dokumenty, zdjęcia, filmy, projekty itp.

W ramach konta można innym użytkownikom Google udostępniać (zamiast załączania do emaila) do przeglądania, komentowania, edycji lub pobierania pliki i foldery.

Pliki z Dysku możesz wyświetlić na dowolnym urządzeniu: komputerze, tablecie, smartfonie.

Udostępnione dokumenty zajmują miejsce tylko na Dysku Google właściciela.
Folder „Udostępnione dla mnie” nie uszczupla Twojego limitu miejsca.

Korzystając z Dysku na Androida możesz zarchiwizować papierowe dokumenty, robiąc im zdjęcie i zapisując na Dysku w formacie pdf.

W razie potrzeby można wykupić dodatkowy pakiet miejsca na dysku.

Możliwe jest również udostępnianie dokumentów w trybie offline, dzięki temu masz do nich dostęp np. w samolocie lub miejscu ze słabym łączem internetowym.

W przypadku większości typów plików masz dostęp do ich wersji z ostatnich 30 dni, możesz więc śledzić kto, kiedy i jakie wprowadził zmiany.

Podobnie jak inne usługi Google, Dysk jest szyfrowany przy użyciu protokołu SSL.

 

Co można zmienić poprzez zapis w pliku wp-config.php?

Istnieje wiele sposobów na ingerencję w domyślne ustawienia WordPressa, czy też jego dostosowanie do naszych potrzeb. Jedną z nich jest wprowadzenie zmian w jednym z najważniejszych plików – wp-config.php. Znajduje się on w katalogu głównym plików WordPressa. Nie dostajemy go  w pakiecie instalacyjnym. Jest tworzony podczas instalacji (automatycznie) lub poprzez ręczną modyfikację zawartości i zmianę nazwy pliku wp-config-sample.php.

Ponieważ będziemy wprowadzać zmiany w pliku konfiguracyjnym WordPressa, nie możemy zapomnieć o backupie.

/* zapisywanie tylko 5 ostatnich wersji wpisów, stron */
define(’WP_POST_REVISIONS’, 5);

/* wyłączenie zapisywania wersji */
define(’WP_POST_REVISIONS’, false);

/* częstotliwość automatycznego zapisu wersji – 160 sekund */
define( 'AUTOSAVE_INTERVAL’ , 160);

/* włączenie kosza dla mediów */
define(’MEDIA_TRASH’, true);

/* częstotliwość opróżniania kosza*/
define (’EMPTY_TRASH_DAYS’, 7);

/* przeniesienie folderu wp-content (bez ukośnika na końcu) */
define(’WP_CONTENT_DIR’, dirname(__FILE__) .’/newlocation/wp-content’ );

define(’WP_CONTENT_URL’, 'http://domena.pl/katalog/wp-content’);

/* zmiana nazwy folderu wp-content */
define(’WP_CONTENT_FOLDERNAME’, 'newfoldername’);

/* usunięcie blokady uploadowania dowolnych mediów przez adminów */
define(’ALLOW_UNFILTERED_UPLOADS’, true );

/* pominięcie przy aktualizacji folderu wp-content */
define( 'CORE_UPGRADE_SKIP_NEW_BUNDLED’, true);

/* ustawienie własnego motywu domyślnego */
define(’WP_DEFAULT_THEME’, 'nasz-motyw’);

/*  wyłączenie edytora (BEZPIECZEŃSTWO) */
define(‘DISALLOW_FILE_EDIT’, true);

/* blokuje użytkownikom możliwość korzystania z funkcji instalacji/aktualizacji wtyczek i motywów z poziomu panelu administracyjnego – wyłącza również edytor Plugin i Theme – nie potrzeba DISALLOW_FILE_EDIT */
define(’DISALLOW_FILE_MODS’, true);

/* logując się do kokpitu będziemy automatycznie używać protokołu https */
define(’FORCE_SSL_ADMIN’, true);

/* zwiększenie limitu pamięci dla strony */
define(‘WP_MEMORY_LIMIT’,’64M’);

/* praca w sieci */
define (’WP_ALLOW_MULTISITE’, true);

Zebranie zapisów w formie infografiki: PNG, PDF

wp-config

Czy nie przepłacasz za domenę i hosting?

Ostatnio kilku moich Klientów poddało weryfikacji nakłady ponoszone na utrzymanie serwera i domen. Okazało się na przykład w jednym przypadku, że zakupiony przed laty pakiet jest drogi, zwłaszcza, że udało się przekroczyć niewielki przydzielony przed laty transfer.

Może Ty też od dawna nie zerkałeś: ile i za co właściwie płacisz?
Może na rynku dostępna jest taka sama lub lepsza oferta za mniejsze pieniądze?
Może warto rozważyć propozycję np. atthost.pl:

atthost - cennik hostingu

Oczywiście cena, to nie jedyne i z całą pewnością nie najważniejsze kryterium, jakim należy się kierować przy wyborze usługi hostingowej. Ale jeśli parametry są podobne to, nie warto przepłacać.

Niezależnie od serwera można przenieść (tzw. transfer domeny) obsługę domeny do innego rejestratora.
Transferu można dokonać na 21 dni od daty rejestracji domeny lub początku nowego okresu rozliczeniowego, nie później niż 12 dni przed końcem okresu rozliczeniowego. Przeniesienie domeny .pl od dowolnego partnera NASK może zostać dokonany najwcześniej 5 dni po dacie ostatniego transferu lub rejestracji nazwy domeny. Transfer domeny jest usługą bezpłatną!
W przypadku transferu domen polskich opłacony okres ważności domen nie ulega zmianie.

Domena nadal może być oddelegowana na dotychczasowy serwer.

Aby przenieść domenę od obecnego rejestratora do AttHost, należy najpierw założyć konto na stronie atthost.pl i wystąpić do dotychczasowego operatora o tzw. kod authinfo.
Otrzymany kod należy przesłać na adres: biuro@atthost.pl wraz z nazwą transferowanej domeny i loginem do konta założonego na atthost.pl 
Resztą zajmą się już pracownicy AttHost, a domena pojawi się w panelu zakładce Moje domeny.

Jak nauczyć się WordPressa?

Nauczyć się instalować i zarządzać, tworzyć własne motywy czy wtyczki do WordPressa można czytając książki, zapoznając się z Codexem WordPressa, szukając informacji na interesujący nas temat na blogach, forach internetowych czy też wśród społeczności udzielającej wsparcia w grupach na Facebooku.

Poza tym już kilka lat temu pojawiały się szkolenia, kursy poświęcone  zagadnieniom związanym z tym popularnym systemem blogowym i systemem zarządzania treścią.
Na uwagę zasługują stworzone przez eduweb.pl:

Kolejnym wydawcą kursów m.in. poświęconych WordPressowi jest strefakursow.pl:

e-korepetycje – indywidualne lekcje online (lub stacjonarnie)
instalacja, konfiguracja, wybór motywu, dodawanie wtyczek, problemy z fontami, tworzenie kopii bezpieczeństwa, responsywność, strona w kilku wersjach językowych, optymalizacja pod wyszukiwarki

Poznaj szczegóły…

Polskie książki o WordPresie

Poniżej wybór książek na temat WordPressa. W Polsce wydawcą książek na ten temat jest Helion.
Ponieważ WordPress się zmienia, warto zerknąć na rok wydania. Poniżej zamieszczam książki w miarę aktualne. W niektórych przypadkach są to jedyne wydania poświęcone wybranym zagadnieniom, które można potraktować jako obszerny wstęp.
Źródłem najbardziej aktualnej wiedzy pozostaje Codex WordPressa.
[helion_ksiazka ksiegarnia=”helion” ident=”komkur” okladka=”181×236″ width=”290″ float=”left” opis=”1″ substring=”100″] [helion_ksiazka ksiegarnia=”helion” ident=”wopr4i” okladka=”181×236″ width=”290″ float=”left” opis=”1″ substring=”150″] [helion_ksiazka ksiegarnia=”helion” ident=”podwsm” okladka=”181×236″ width=”290″ float=”left” opis=”1″ substring=”160″] [helion_ksiazka ksiegarnia=”helion” ident=”wtywor” okladka=”181×236″ width=”290″ float=”left” opis=”1″ substring=”160″] [helion_ksiazka ksiegarnia=”ebookpoint” ident=”wordpp” okladka=”181×236″ width=”290″ float=”left” opis=”1″ substring=”100″] [helion_ksiazka ksiegarnia=”ebookpoint” ident=”wordtw” okladka=”181×236″ width=”290″ float=”left” opis=”1″ substring=”100″]

Jak zintegrować WooCommerce z (prawie) każdym motywem WordPress?

 

Większość motywów WordPress jest zintegrowana z wtyczką do budowy sklepu internetowego WooCommerce.
Czasem jednak domyślna zawartość WooCommerce nie pasuje do wybranego motywu.

Gdzie pojawiają się problemy?

Problemy pojawiają się na stronach: sklepu, pojedynczego produktu lub taksonomii (kategorii, tagów), powodując często „rozjechanie” się układu strony.
Na pozostałych stronach (koszyk, konto, kasa) problem się nie poajawia, ponieważ używają szablonu page.php wybranego motywu.

Komunikat o problemie

Po włączeniu w panelu administracyjnym WordPressa wybranego motywu, który nie jest zintegrowany z WooCommercem, pojawia się komunikat:

komunikat

2 sposoby integracji

Istnieją 2 sposoby, aby rozwiązać pojawiający się  problem:

  • Użycie funkcji woocommerce_content() w motywie
  • Korzystanie z hooków (dla zaawansowanych użytkowników i programistów).

Korzystanie z woocommerce_content()

To rozwiązanie pozwala na dodanie do motywu nowego szablonu strony dla treści związanych ze sklepem.
Wadą tego rozwiązania jest to, że mamy jeden szablon dla wszystkich taksonomii i typów wpisów (kategorie produktów, pojedyncze strony produktów itp.)

  1. Tworzymy kopię pliku page.php i zmieniamy jej nazwę na woocommerce.php
    Plik ten powinien znaleźć się: wp-content/themes/YOURTHEME-CHILD/woocommerce.phpWażne jest utworzenie motywu potomnego, ponieważ podczas aktualizacji stare pliki motywów są usuwane, a wgrywane nowe.
  2. Otwieramy nowo utworzony plik woocommerce.php i w miejsce pętli, która rozpoczyna się zwykle<? php if (have_posts ()):  i kończy <?php endif; ?>
    wstawiamy <?php woocommerce_content(); ?>

2016.02.16_17h51m13s_008_

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2016.02.16_17h54m18s_011_

 

 

 

 

 

Użycie hooków

Ta metoda jest bardziej elastyczna.
Podobnie dodawany jest WoCommerce do motywów WooThemes.
Metoda polega na dodaniu kilku linii kodu w pliku functions.php motywu. Pamiętajmy, żeby był to motyw potomny.

remove_action ('woocommerce_before_main_content", "woocommerce_output_content_wrapper', 10);
remove_action ('woocommerce_after_main_content "," woocommerce_output_content_wrapper_end', 10);

Deklaracja wsparcia

Jeśli jesteś zadowolony z integracji WooCommerce z wybranym motywem WordPressa, to pozostaje jeszcze zadeklarować wsparcie dla WooCmmerce w w pliku functions.php motywu:

add_action('after_setup_theme', 'woocommerce_support');
function woocommerce_support() {
add_theme_support('woocommerce');
}

Jeśli obie metody zawiodą, pozostaje wybrać któryś z motywów, które deklarują współpracę z WooCommerce.

WordCamp Polska i WordUpy

WordCamp Polska jest doroczną konferencją poświęconą WordPressowi, którą organizuje społeczność skupiona wokół tego popularnego systemu zarządzania treścią (CMSa). WordCamp to czas prelekcji (specjalistów w branży z Polski i zagranicy), dyskusji, wymiany doświadczeń, ale także świetna okazja do nieoficjalnych spotkań, wymiany kontaktów, czas powstawania nowych pomysłów.

W 2015 roku odwiedziliśmy gród Kraka. Jeśli chcesz zasmakować atmosfery panującej podczas WorCampu Polska w Krakowie, obejrzyj nagrania:
http://wordpress.tv/event/wordcamp-krakow-2015/

W tym roku wybieramy się do Gdyni. Jeśli chcesz się przyłączyć, już dzisiaj zarezerwuj sobie czas 10-11 września 2016 r.

Ponieważ dla sympatyków WordPressa jedno ogólnopolskie spotkanie w roku to za mało, w wielu miastach Polski organizowane są kilka razy w roku lokalne spotkania zwane WordUpami.

Podczas WordCampu w Warszawie w 2014 roku zrodził się pomysł organizowania WordUpów na Śląsku. I już w 5 lutego 2015 r. odbyła się pierwszy WordUp Silesia.
W najbliższy piątek (19 lutego 2016 r.) odbędzie się kolejna edycja naszych spotkań w Katowicach. To czwarte nasze spotkanie poświęcone będzie sklepom internetowym tworzonym na WordPressie z wykorzystaniem wtyczki WooCoomerce.

Dla tych, którzy nie mogą przyjechać do Katowic, uruchamiamy tym razem transmisję online:

Jeśli stawiasz strony na WordPressie, jesteś blogerem, developerem, zarządzasz swoją stroną na tym CMSie, zamierzasz dopiero przyjrzeć się temu systemowi, zerknij do Kalendarza wydarzeń i po prostu przyjdź na spotkanie:

Bydgoszcz

Lublin

Łódź

Kraków

Toruń

Trójmiasto

Warszawa

Wrocław

Jak włączyć zajawkę (wypis) dla stron w WordPressie?

Zajawka we wpisach

Zajawka (do niedawna nazywana Wypisem) jest standardowo w WordPressie dostępna dla Wpisów.
Gdyby jednak nie była widoczna, łatwo można to zmienić. Na karcie Opcje ekranu wybieramy właściwy element:

Jak włączyć Zajawkę na karcie Opcje ekranu?

Zajawka dla stron

Inaczej sprawa ma się z Zajawką dla stron. O ile wybrany motyw nie przewiduje jej używania, nie zobaczymy jej podczas edycji stron.

Można to jednak szybko zmienić dodając poniższy kod w pliku functions.php

add_post_type_support( 'page''excerpt' );

Co poza Facebookiem? – czyli inne serwisy społecznościowe 1

Serwisy społecznościowe – rzeczywistość, która w ciągu ostatnich 10 lat zupełnie zmieniła sposób komunikowania się w relacjach osobistych i kontaktach zawodowych, biznesowych.
Niemal każdy ma już swój profil na co najmniej jednej z platform społecznościowych. Publikujemy i przeglądamy dużo i często. Potrzebujemy już często aplikacji do zarządzania publikowanymi treściami.
Jest z czego wybierać. Myślę, że tak, trzeba wybierać miejsca, w których się pojawiamy, mając na uwadze to, z kim chcemy się kontaktować, do kogo docierać i jaki typ komunikatu sprawdzi się w naszym przypadku, ze względu na nasze umiejętności, czy branżę w której działamy.
Zaczynam zatem przegląd serwisów społecznościowych.

TwitterTwitterportal społecznościowy oferujący usługę mikroblogowania. Tweet to krótka (maksymalnie 140 znaków) wiadomość tekstowa dodawana przez stronę internetową, SMS-em lub przez aplikację mobilną. Ważnym elementem grupowania postów wokół tematu są tzw. hashtagi, czyli wyrazy lub wyrażenia poprzedzone znakiem „#”. Pozwalają dotrzeć do szerszej grupy odbiorców oraz znajdować wiadomości o podobnej tematyce.


Multi-Color_Logo_thumbnail200Instagramfotograficzny serwis społecznościowy pozwalający na hostowanie zdjęć, filmów oraz ich udostępnianie na innych platformach społecznościowych. Charakterystyczne jest nadawanie zdjęciom kwadratowego kształtu (znanego z fotografii błyskawicznej firmy Polaroid) w przeciwieństwie do proporcji 4:3 oferowanej przez większość aparatów fotograficznych.


PinterestPinterest („pin” – przypiąć i „interest” – zainteresownia) – serwis społecznościowy do przechowywania i tematycznego porządkowania materiałów wizualnych.  Pinterest to tablica, na której użytkownicy mogą przyczepiać – najczęściej – fragmenty przeglądanych stron internetowych. Przypięte materiały można polubić, skopiować na własną tablicę, skomentować.


LinkedInLinkedIn – międzynarodowy portal społecznościowy wspierający budowanie sieci kontaktów zawodowych, biznesowych. Serwis dostępny jest w kilkunastu językach, od kwietnia 2012 r. również w języku polskim.


GoldenLineGoldenLinepolski serwis społecznościowy przeznaczony do kontaktów biznesowych oraz zawodowych. Jedna z najbardziej popularnych stron w polskim internecie.


The_Vine_Logo.svg Vine – powstała w styczniu 2013 r. darmowa aplikacja mobilna, początkowo dla urządzeń z systemem iOS. Szybko jednak pojawiły się jej odpowiedniki na Androida i Windows Phone.
Vine to serwis społecznościowy (własność Twittera), który umożliwia publikowanie naprawdę krótkich, bo trwających maksymalnie 6 sekund, filmów. Filmy można następnie udostępniać na Twitterze czy Facebooku.


snapchat Snapchat – komunikator internetowy, aplikacja dostępna dla Androida oraz iOS, z której korzysta ponad 100 milionów aktywnych użytkowników (głownie młodych ludzi w wieku od 13 do 25 lat), którzy przesyłają miliony filmów i zdjęć dziennie. Najważniejszą cechą komunikatora jest automatyczne kasowanie treści, którymi wymieniają się użytkownicy. Poprzez możliwość publikowania Sories – krótkich filmów lub zbiorów zdjęć, które mogą być udostępniane publicznie lub tylko wybranym osobom, Snapchat staje się niewielkim portalem społecznościowym.


YouTubeYouTube – serwis internetowy, który od 2005 r. zachęca: „Udostępnij filmy wideo bliskim, znajomym i całemu światu.” Pozwala m. in. na bezpłatne zamieszczanie i odtwarzanie filmów. Użytkownicy mogą prowadzić dyskusje, subskrybować kanały, udostępniać filmy w innych mediach społecznościowych, umieszczać na stronach internetowych.

cdn.