Teksty w internecie

Teksty w internecie

Teksty w internecie

Last Updated on: 14 kwietnia 2015

Dlaczego redagowanie tekstów dla potrzeb internetowych w znacznym stopniu różni się od redagowania tekstów dla innych mediów?

-> na ekranie czyta się wolniej, mniej dokładnie, czytanie na ekranie męczy,
-> trudniej jest się skoncentrować na czytanym tekście,
-> rzadko czyta się całe udostępnione teksty.

10 zasad pisania internetowych tekstów

  1. Lepiej krótko niż ładnie
    Tekst elektroniczny powinien być dwa razy krótszy od papierowego odpowiednika.
    Składać się z prostych, krótkich zdań – zdania złożone trudno ogarnąć wzrokiem… i umysłem.
  2. Szerokość tekstu – 10 do 20 cm
    Internauci niechętnie skrolują – skrolowanie boczne jest niedopuszczalne.
  3. Długość tekstu – nie więcej niż 2 strony ekranowe
    Większe fragmenty warto podzielić na odrębne podstrony.
    Można też zastosować linki pozwalające dowiedzieć się więcej.
  4. Jednolite wyrównanie tekstu
    Bez ważnego powodu nie zmieniajmy sposobu wyrównania tekstu na stronie, ponieważ wprowadza to chaos i wygląda nie estetycznie.
  5. Akapit – 5 do 7 linijek
    Krótkie, przejrzyste bloki tekstu.
  6. Czytelna czcionka
    Czcionka dekoracyjna jest mniej czytelna.
    Wielkość poniżej 10 punktów nie nadaje się do pisania dłuższych tekstów.
    Łatwiej czyta się tekst napisany czcionką z proporcjonalnymi odstępami, niż czcionkę ze stałymi odstępami dla wszystkich liter.
    Czcionka bez seryfów jest bardziej czytelna na monitorze.
    Tekst składający się z samych dużych liter czyta się wolniej.
  7. Rozluźnienie tekstu grafiką
    Łatwiej się czyta, a zdjęcie potrafi przekazać więcej niż 1000 słów.
  8. Dzielenie na części
    Tytuł, wprowadzenie, treść, akapity, sródtytuły.
  9. Wyróżnienia: wytłuszczenia, listy, tabele, śródtytuły
    Ze względu na niską rozdzielczość monitorów powinno się w internecie unikać pisma pochylonego.
    W internecie nie powinno się niczego podkreślać – podkreślenie jest zarezerwowane dla linków.
  10. Najważniejsze na początku tekstu
    Streszczenie w dwóch, trzech zdaniach tego, o czym będzie dalej. Powinno czytającego zaciekawić, wprowadzić w temat, skłonić do przeczytania reszty lub kliknięcia linku.
[helion_ksiazka ksiegarnia=”helion” ident=”a_02m2″ okladka=”120×156″ width=”290″ float=”left”]
[helion_ksiazka ksiegarnia=”helion” ident=”zaskut” okladka=”120×156″ width=”290″ float=”left”]
[helion_ksiazka ksiegarnia=”helion” ident=”webwr2_ebook” okladka=”120×156″ width=”290″ float=”left”]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *